112Binnenland

Explosieve stijging telefonische oplichting: duizenden meldingen in eerste kwartaal

NEDERLAND – Het aantal meldingen van telefonische oplichting is in de eerste drie maanden van dit jaar verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Fraudehelpdesk ontving 9793 meldingen, tegen 3031 in het eerste kwartaal van 2024.

Vooral zogenoemde helpdeskfraude is populair: oplichters doen zich voor als medewerkers van bekende bedrijven zoals Microsoft, Netflix of banken. Slachtoffers worden telefonisch onder druk gezet en overgehaald om toegang te geven tot apparaten of geld over te maken. Volgens de Fraudehelpdesk komt bank-helpdeskfraude nog altijd veel voor. In 2024 verloren slachtoffers gemiddeld 21.500 euro aan deze vorm van oplichting.

De snelle opmars van kunstmatige intelligentie maakt telefonische oplichting eenvoudiger en aantrekkelijker voor criminelen. Met AI kunnen stemmen binnen enkele seconden realistisch worden gekloond, compleet met emotie, waarschuwt cybercrime-expert Anouk Vos. Daarbij maken oplichters gebruik van gratis tools om persoonlijke informatie te verzamelen en overtuigende scripts te schrijven. Telecomsector, banken en opsporingsdiensten pleiten voor wetswijzigingen om samen te kunnen optreden. De minister van Economische Zaken werkt aan een voorstel om dat mogelijk te maken.

 

Related Articles

Back to top button